Ουτοπία, τεύχ. 29 (Μάρτ.- Απρ. 1998)
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pandemos.panteion.gr/handle/123456789/509
Αφιέρωμα: Φιλοσοφία των επιστήμων και μικρό αφιέρωμα στον L. Geymonat
Περιήγηση
Πρόσφατες Υποβολές
Τεκμήριο Μετά την "εθνική" της υποτίμησης: το επίτευγμα της ΟΝΕ ή η πολιτική οικονομία του τραγέλαφουΜαυρουδέας, Σταύρος Δ. (1961-) (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Για το βιβλίο Σταθμοί στη Ιστορία της ΤέχνηςΜητσοπούλου, Χρυσούλα (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Από το Ληστρικό Μυθιστόρημα στο πλιάτσικο της αυτογνωσίας: σχετικά με το βιβλίο του Χ. Α. Δερμεντζόπουλου, Το Ληστρικό Μυθιστόρημα στην Ελλάδα, εκδ. ΠλέθρονΜαρτινίδης, Πέτρος (1946-) (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Ludovico Geymonat: Για μια υλιστικοδιαλεκτική γνωσιοθεωρίαΤσιαμούρας, Παναγιώτης (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Ludovico Geymonat: Φιλόσοφος της αντίθεσηςTagliagambe, Silvano; Στάχυ (1998-03)Τεκμήριο Ο ΘετικισμόςGeymonat, Ludovico (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο L. Geymonat: Μια πρόταση για την ενότητα της κουλτούραςΧριστοδουλίδης, Παύλος (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Ο επιστημολογικός αναρχισμός του Paul Feyerabend: Μια ανολοκλήρωτη ιστοριστική κριτική στο μεθοδολογισμό και στο θεμελιωτισμόΤσινόρεμα, Σταυρούλα (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Η επαναφορά της ιστορίας και του υποκειμένου στη μεθοδολογία της ψυχολογίας: μια σύντομη αναδρομή στις ιδέες του L. S. WygotskiΠαπαδοπούλος, Δημήτρης Δ. (Στάχυ, 1998-03)Βασικό θέμα της εργασίας αυτής είναι η σύντομη ανακατασκευή της ψυχολογίας του Wykotski με σκοπό να αναδειχθούν δύο σημαντικές πλευρές της συνεισφοράς του στη διαμόρφωση μιας εναλλακτικής προς την παραδοσιακή ψυχολογία οπτικής: αφενός η επανατοποθέτηση του αντικειμένου της ψυχολογικής επιστήμης μέσα σε συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο, με άλλα λόγια η ιστορικοποίησή του, και αφετέρου η ριζοσπαστική αμφισβήτηση της μετατροπής του ατόμου σε ένα –ακόμη- απλό αντικείμενο έρευνας από την ακαδημαϊκή ψυχολογία. Η παρούσα αναφορά στη θεωρία του Wygotski δε θέτει το αίτημα μιας καθαρής αντικειμενικότητας αλλά πολύ περισσότερο μιας πολύ συγκεκριμένης αντικειμενικότητας. Θα γίνει προσπάθεια να εξαχθούν μια σειρά προταγμάτων από το έργο του Wygotski, τα οποία φαίνεται πως σχετίζονται με συγκεκριμένες αντιλήψεις για το «πως είναι» η ακαδημαϊκή ψυχολογία και «πως θα έπρεπε να είναι» η κοινωνικοπρακτική λειτουργία της ψυχολογικής επιστήμης.Τεκμήριο Σύγχρονες τάσεις στη Μαθηματική ΕκπαίδευσηΒόσκογλου, Μιχάλης Γρ. (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο «Ιστορίες του καλού Θεού»: προς έναν επαναπροσδιορισμό της σχέσης των μαθηματικών με άλλα σχολικά μαθήματα.Τριανταφυλλίδης, Tριαντάφυλλος Α. (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Επιστημονικές "Θεωρίες του Παντός": Μια σύγχρονη ύβρις;Ταμπάκης, Νίκος (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Μια ερμηνεία του λαπλασιανού ντετερμινισμού μέσα από ένα κοινωνικό και φιλοσοφικό πλαίσιοΠεριβόλακης, Αντώνης (Στάχυ, 1998-03)Στο άρθρο αυτό προσεγγίζεται το ζήτημα της αιτιότητας και του μηχανιστικού ντετερμινισμού σε δύο μέρη: στο πρώτο μέρος δίνεται μια ιστορική εξήγηση της αιτιότητας και των ντετερμινιστικών αντιλήψεων του 17ου και 18ου αιώνα, ενώ στο δεύτερο μέρος αναλύονται οι ντετερμινιστικές αντιλήψεις τουLaplace και παρουσιάζονται επίσης οι αντιλήψεις μερικών ιστορικών γι’ αυτό το ζήτημα.Τεκμήριο Η αρχή της σχετικότητας και η φύση του χρόνουSelleri, Franco (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Πως δημιούργησα τη Θεωρία της ΣχετικότηταςEinstein, Albert (1879-1955) (Στάχυ, 1998-03)Στις 14 Δεκεμβρίου, 1922 ο Einstein παρουσίασε τη διάλεξη με τίτλο «Πως δημιούργησα τη Θεωρία της Σχετικότητας» στο Πανεπιστήμιο του Kyoto στην Ιαπωνία. Η ομιλία του αυτή, της οποίας οι σημειώσεις παρουσιάζονται στην παρούσα δημοσίευση, ρίχνει αρκετό φως στη σημερινή διαφωνία με αντικείμενο τη γνώση ή μη του Einstein του πειράματος των Michelson-Morley την εποχή της δημοσίευσης της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας, το 1905. Φωτίζει, επίσης, αρκετές ακόμη πτυχές της εργασίας του Einstein για τη Σχετικότητα.Τεκμήριο Μια αριστοτελική επιστημολογική απόπειραΤερέζης, Χρήστος Αθ. (Στάχυ, 1998-03)Ο συγγραφέας επιχειρεί μια κριτική παρουσίαση του δεύτερου βιβλίου από τη «Φυσική Ακρόασις» του Αριστοτέλη. Σύμφωνα με τον Χ. Α. Τερέζη, η Επιστημολογία του Αριστοτέλη είναι ένα σύνολο θεωρητικών προτάσεων με γνωσιολογική εγκυρότητα, που στηρίζονται στην αυστηρά ειδική ανάλυση και εννοιολογική οριοθέτηση του αντικειμένου στο οποίο αναφέρονται. Είναι ο γνωσιολογικός εκείνος κλάδος που αληθεύει, επειδή ακριβώς αποτελεί –ή θεωρεί ότι αποτελεί- τη λογική αντανάκλαση του αντικειμενικά υπαρκτού. Ο συγγραφέας θέτει υπό αμφισβήτηση τη θέση αυτή του Αριστοτέλη στην περίπτωση των μαθηματικών καθώς και τις δεσμεύσεις ή τις δυνατότητες που, κατά τον Αριστοτέλη, θέτει στην ανθρώπινη σκέψη η Μεταφυσική.Τεκμήριο Η σκληρή δραχμή, η υποτίμησή της, το ευρώ, η ΟΝΕ και η αλήθεια για όλα αυτάΣταμάτης, Γιώργος (Στάχυ, 1998-03)Τεκμήριο Σημείωμα της σύνταξης(Στάχυ, 1998-03)