Μεταπτυχιακές εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pandemos.panteion.gr/handle/123456789/17
Περιήγηση
Πρόσφατες Υποβολές
Τεκμήριο Η αρχή της πολιτικής πολυφωνίας στα ΜΜΕ κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδουΜάμαλη, Ιωάννα-Μαρία; Ανθόπουλος, Χαράλαμπος Θ.; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008)Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται την Αρχή της πολιτικής πολυφωνίας στα Μ.Μ.Ε, ενώ δίνει μεγάλη βαρύτητα στο πώς διαμορφώνεται το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο καθώς και στη σημασία που η ανωτέρω Αρχή λαμβάνει κατά την προεκλογική περίοδο. Μάλιστα η εκπόνησή σημαντικού μέρους της πτυχιακής, έγινε κατά τη διάρκεια των βουλευτικών εκλογών της 16ης Σεπτεμβρίου 2007. Η πολιτική πολυφωνία ορίζεται ως η ισότιμη παρουσίαση των κομματικών απόψεων που εξασφαλίζεται όταν ο χρόνος που καλύπτουν αυτές κατανέμεται κατά προσέγγιση στην αναλογία της προτίμησης του εκλογικού σώματος όπως αυτή προκύπτει από τις εκάστοτε κοινοβουλευτικές εκλογές. Σε μια προσπάθεια ανάδειξης του θέματος της πολιτικής πολυφωνίας σε ιστορική βάση, θα διαπιστώσουμε ότι το θέμα απασχόλησε για πρώτη φορά τους ειδικούς μετά τη μεταπολίτευση και συγκεκριμένα το έτος 1982. Η παρούσα εργασία ασχολείται επίσης με δύο οδηγίες που εξέδωσε το ΕΣΡ και είναι αλληλένδετες μεταξύ τους. Πρόκειται για την υπ’ αριθμ. 6/16.2.2004 Οδηγία που προσδιορίζει τα κριτήρια της ισότιμης προβολής των απόψεων των πολιτικών κομμάτων που και την υπ'αριθμ. 1/21.2.2006 Οδηγία σύμφωνα με την οποία οι τηλεοπτικοί και ραδιοφωνικοί σταθμοί της χώρας οφείλουν να τηρούν στις εκπομπές πολιτικού διαλόγου ενημερώσεως, ειδησεογραφίας και ιδίως στα κεντρικά δελτία ειδήσεων τις εξής αρχές: α.) αντικειμενικότητα, β.) αμεροληψία, γ.)ισότιμη προβολή των απόψεων των πολιτικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στην Ελληνική Βουλή και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στη συνέχεια παρουσιάζονται και σχολιάζονται δύο αποφάσεις του ΕΣΡ σχετικά με την πολιτική πολυφωνία. Η μία αφορά τον τηλεοπτικό σταθμό ANTENNA και η άλλη τον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ. Κατόπιν αναλύσεως των δεδομένων διεξάγεται το συμπέρασμα ότι το θέμα της πολιτικής πολυφωνίας τίθεται εν τέλει προκειμένου να προβάλλονται οι απόψεις των κομμάτων που έχουν τις λιγότερες έδρες στην Ελληνική Βουλή. Οι δημοσιογράφοι από την πλευρά τους, συχνά θεωρούν υπερβολικά αυστηρές και αυταρχικές τις οδηγίες, συστάσεις και αποφάσεις του ΕΣΡ. Πρωτίστως θεωρούν εξαντλητικό το έργο της λεπτομερέστατης καταγραφής του χρόνου που αφιερώνουν στα πολιτικά κόμματα. Πέραν του ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να τηρείται πάντα ο χρόνος, δημιουργείται αναμφισβήτητα ένα κλίμα καχυποψίας. Επίσης θεωρούν τα όποια μέτρα που παίρνονται σαφέστατη παρέμβαση του ΕΣΡ στη δουλειά τους, αλλά και στέρηση του αναφαίρετου δικαιώματος του σε ελεύθερη έκφραση και πληροφόρηση. Η μεταπτυχιακή εργασία αποκτά μορφή τη στιγμή που συγκεκριμενοποιείται το θέμα και γίνεται εκτενής αναφορά στη σημασία του κατά την καθοριστικής σημασίας για τη δημοκρατία προεκλογική περίοδο. Πεδία έρευνας και ανάλυσης αποτέλεσαν οι τρεις τελευταίες προεκλογικοί περίοδοι 2000, 2004 και 2007. Ένα μεγάλο μέρος της εργασίας αφιερώνεται στις δημοσκοπήσεις. Τα προβλήματα που προκύπτουν κατά τη διεξαγωγή των πολιτικών δημοσκοπήσεων, τη σημασία που αποκτούν κατά την προεκλογική περίοδο, ενώ βασικός άξονας στην ανάλυση είναι το ερώτημα αν αποτελούν εργαλεία γνώσης ή χειραγώγησης. Έπειτα γίνεται μια προσπάθεια ενσωμάτωσης παραδειγμάτων από δύο Ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία και Γερμανία) στο σημείο όπου γίνεται λόγος για το καθιερωμένο για τα τηλεοπτικά δεδομένα, debate. Ειδικότερα, όσον αφορά στη Γερμανία, αποσαφηνίζεται ότι η γερμανική ραδιοτηλεόραση, σε αντίθεση με την αντίστοιχη ελληνική, απολαμβάνει συνταγματική ελευθερία. (Art. 5 Abs. 1 S. 2 GG , der Schutzbereich der Radiofunkfreiheit). To άρθρο 5 του γερμανικού Συντάγματος εγγυάται την ελεύθερη έκφραση κάθε πολίτη, την ελευθερία διακίνησης ιδεών και πληροφοριών, αλλά και την ελευθερία των ΜΜΕ. Τα ΜΜΕ λειτουργούν ανεξάρτητα. Απαγορεύεται κάθε είδους κρατική επιρροή (undue interference by the state). Η ελευθερία του Τύπου (γραπτού και ηλεκτρονικού) δεν αποτελεί μόνο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα, αλλά είναι και η θεσμική εγγύηση της ύπαρξής του. Πολλές φορές η μιντιακή ελευθερία συνδέεται άρρηκτα με το θεσμό της δημοκρατίας. Τέλος γίνεται μια συγκριτική ανάλυση του τρόπου με τον οποίο διεξάγονται τα πολιτικά debate στην Ελλάδα, τη Γερμανία και τη Γαλλία, όπου προτείνεται να ενταχθεί στην ελληνική τηλεοπτική πραγματικότητα μια μορφή συμμετοχικής δημοσιογραφίας κατά τα πρότυπα της Γαλλίας και να έχουν τη δυνατότητα να απευθύνουν ερωτήματα στους πολιτικούς και οι πολίτες.Τεκμήριο Οι προσευχές ως μαζική επικοινωνία και ως μαζική ψυχολογίαΜόρντουντακ, Αλέξανδρος; Ποταμιάνος, Δημήτρης, 1943-2016; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008)Τεκμήριο Αλκοόλ : αγωγή υγείας και ο ρόλος της διαφήμισηςΜουστάκα, Μαρία-Δέσποινα; Παυλοπούλου, Ιωάννα; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008)Τεκμήριο HIV/AIDS : οι ιδιαιτερότητες των γυναικών & ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσειςΜπερή, Μαρία; Παυλοπούλου, Ιωάννα; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009)Τεκμήριο Ο ρόλος των εργασιακών κινήτρων στη βίωση θετικών συναισθημάτωνΠρίμπα, Ευτυχία; Σταλίκας, Αναστάσιος; Stalikas, Anastassios; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2011)Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή θέλησε να στρέψει το ενδιαφέρον της στην εξέταση της επίδρασης των εργασιακών κινήτρων στη βίωση θετικών συναισθημάτων. Έτσι, έθεσε ως αφετηρία της την σχετικά πρόσφατη θεωρία των θετικών συναισθημάτων (Fredrickson, 1998) και εξέτασε κατά πόσον οι εργαζόμενοι που είναι περισσότερο κινητοποιημένοι, βιώνουν και σε μεγαλύτερο βαθμό θετικά συναισθήματα. Η υπόθεσή αυτή επιβεβαιώθηκε, δηλαδή τα αποτελέσματα έδειξαν ότι μεταξύ του βαθμού κινητοποίησης που βιώνει ένας εργαζόμενος και του βαθμού στον οποίο βιώνει θετικά συναισθήματα υπάρχει στατιστικώς σημαντική ευθέως ανάλογη συσχέτιση, επομένως, πράγματι οι κινητοποιημένοι εργαζόμενοι φαίνεται να βιώνουν και περισσότερα θετικά συναισθήματα.Τεκμήριο Διερεύνηση του διαδικτυακού εθισμού (με βάση το Internet Addiction Test) και σκιαγράφηση του προφίλ του εθισμένου χρήστηΣπηλιοπούλου, Θεοδώρα; Κατερέλος, Γιάννης Δ., 1964-; Katerelos, Ioannis; Κοσκινάς, Κωνσυαντίνος; Σαμαρτζή, Σταυρούλα, 1960-; SAMARTZI, STAVROULA; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009)Στην σημερινή εποχή υπάρχει έντονη ανησυχία γύρω από την υπερβολική χρήση του διαδικτύου. Αρκετοί ερευνητές έχουν ασχοληθεί με το φαινόμενο και έχουν διατυπώσει μια ποικιλία όρων για να το περιγράφουν. Κάποιοι από αυτούς αναφέρονται με τον όρο εθισμός στο διαδίκτυο. Η παρούσα έρευνα μελετά την ύπαρξη του διαδικτυακού εθισμού στους φοιτητές με τη χρήση του ερωτηματολογίου της Young (1998) Internet Addiction Test και επιχειρεί να σκιαγραφήσει το προφίλ του εθισμένου χρήστη. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 61 φοιτητές του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Αρχικά διερευνήθηκαν οι διαφορές που παρουσιάζουν οι φοιτητές στη χρήση του διαδικτύου ανάλογα με το φύλο. Στη συνέχεια έγινε διάκριση των φοιτητών σε φοιτητές χαμηλού, μεσαίου και υψηλού κινδύνου ως προς βαθμό επικινδυνότητας στη χρήση του διαδικτύου. Η διάκριση έγινε αρχικά με βάση τη βαθμολόγηση της Young, στη συνέχεια με τη μέθοδο της ανάλυσης κατά συστάδες και κατόπιν με βάση τις ώρες χρήσης του internet. Και στις τρεις περιπτώσεις μελετήθηκαν οι διαφορές στη συμπεριφορά των χρηστών χαμηλού, μέτριου και υψηλού κινδύνου απέναντι στο διαδίκτυο. Οι αναλύσεις που έγιναν δεν έδωσαν σημαντικά αποτελέσματα που να υποστηρίζουν την ύπαρξη του διαδικτυακού εθισμού. Έδειξαν απλώς μια γενική τάση των φοιτητών υψηλού κινδύνου στη γενική πλοήγηση και στις δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου που τους αποσπούν από τη μελέτη τους στο πανεπιστήμιο.Τεκμήριο Τα δίκτυα IRC (Internet Relay Chat) ως ενναλακτική μορφή επικοινωνίας μέσω υπολογιστών : η ιστορία, το παρόν και το μέλλον τους-ιδιαίτερα χαρακτηριστικάΛούζης, Παύλος; Κοσκινάς, Κωνσταντίνος; Κατερέλος, Γιάννης Δ., 1964-; Βαρδάγγαλος, Γεώργιος; Katerelos, Ioannis; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009)Τα τελευταία είκοσι χρόνια με την ανάπτυξη πολλών νέων τεχνολογιών επικοινωνίας και με την εκπληκτική διάχυση του διαδικτύου, η αλληλεπίδραση ανθρώπων από όλο τον κόσμο έχει εξελιχθεί σε καθημερινό φαινόμενο. Ο τρόπος αυτός της επικοινωνίας κρίνεται αναγκαίο να μελετηθεί τόσο σε κοινωνικό - θεωρητικά όσο και σε ψυχολογικό - κοινωνικά πλαίσια αφού αποτελεί τον κοινωνό όλων των μορφών οργάνωσης των δυνητικών κοινοτήτων. Εγείρεται εδώ το ερώτημα εάν έχουμε τελικά τη δημιουργία δυνητικών κοινοτήτων (online communities) σαν μια φυσική εξέλιξη των στενών γεωγραφικών ορίων που δίνουμε σήμερα στον ορισμό της κοινότητας. Εάν ισχύει αυτό, τι χαρακτηριστικά έχουν αυτές οι κοινότητες; Σε τι διαφέρουν από τις υπάρχουσες μορφές κοινοτήτων; Τι αντίκτυπο έχουν αυτές στον κόσμο; Πως διαμορφώνεται η ψυχολογία των χρηστών; Τι εργαλεία μας δίνει η τεχνολογία για τη σύσταση, τη συντήρηση και την εξέλιξη των κοινοτήτων αυτών; Αυτές είναι μερικές από τις απορίες που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στη μελέτη μας αυτή, έχοντας ως αντικείμενο μελέτης ένα από τα είδη των δυνητικών κοινοτήτων που συναντούμε σήμερα στο διαδίκτυο, το Chat. Οι κοινότητες των Chat rooms μεγαλώνουν και αναπτύσσονται στο διαδίκτυο τα τελευταία χρόνια. Αν και είναι ένα μέσο το οποίο τεχνολογικά δεν έχει ακολουθήσει τις επιταγές της εξέλιξης των καινούργιων, χρήζει ιδιαίτερης σημασίας η μελέτη και παρακολούθηση του τόσο σε κοινωνιολογικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Το αποκορύφωμα της παρούσας μελέτης θα είναι η ανάλυση μιας online έρευνας που πραγματοποιήσαμε για το μέσο αυτό. Θα προσπαθήσουμε να σκιαγραφήσουμε το προφίλ του Έλληνα χρήστη των Chat Rooms καθώς και τις επιπτώσεις που έχει το μέσο αυτό στη ψυχολογία του. Η πιο διεξοδική μελέτη της έρευνας θα μας οδηγήσει σε πολλά χρήσιμα συμπεράσματα.Τεκμήριο Το κόμμα-δίκτυο : από την παραδοσιακή κομματική οργάνωση στο κόμμα-δίκτυοΜελέας, Γεώργιος; Κοσκινάς, Κωνσταντίνος; Τριανταφύλλου, Βασίλειος; Ξενάκης, Λ.; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2008)Η ανάπτυξη των τεχνολογιών της πληροφορικής και της επικοινωνίας, επιδρούν στην αντίληψη μας για το χώρο και τον χρόνο, ενώ επανακαθορίζουν την έννοια της «ίδιας μας της ταυτότητας». Πολλοί θεωρητικοί υποστηρίζουν ότι αλλάζουν και τις δομές της παραγωγής ανασυγκροτούν ως εκ τούτου το κοινωνικό πεδίο, και επαναπροσδιορίζουν το δημόσιο χώρο. Στο δημόσιο χώρο, στην φιλελεύθερη δημοκρατία, εδώ και πολλές δεκαετίες, κυριαρχούν τα πολιτικά κόμματα, τα οποία αποτελούν τον κύριο μοχλό και το προνομιακό εργαλείο εξαγωγής της πολιτικής πάλης. Ο ρόλος που παίζουν οι οργανώσεις στη λειτουργία των κομμάτων και οι προσπάθειες οργανωτικής ανασυγκρότησης τους, μέσω της ανάπτυξης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας αποτελούν τον πυρήνα της έρευνάς μας. Οι αλλαγές αυτές βρίσκουν αντιστοίχιση στην πολιτική εκπροσώπηση, στην ίδια την ιδέα της συμμετοχής του πολίτη στα κοινά, ενώ τοποθετούν στον καθημερινό δημόσιο διάλογο έννοιες όπως: ηλεκτρονική δημοκρατία (e democracy), της ηλεκτρονικής ψήφου ( e voting) και της δυνητικής πολιτικής ( virtual politics ), ενώ επανακαθορίζει και ολόκληρο το φάσμα και της εκλογικής - επικοινωνιακής στρατηγικής, των κομμάτων. Ανιχνεύουμε τους όρους μετάβασης από την ιεραρχική οργάνωση στην δυνητική οργάνωση και τις θεωρίες των δικτύων, ενώ παράλληλα εξετάζουμε τις ιστορικές μορφοποιήσεις των κομμάτων, από το «κόμμα - στελεχών» στο «κόμμα - δίκτυο». Στην έρευνα μας, εφαρμόζοντας τη μεθοδολογία της περιπτωσιολογικής έρευνας (case study research), αναλύσαμε τα οργανωσιακά χαρακτηριστικά των Ελληνικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στο κοινοβούλιο, μέσα από τα επίσημα καταστατικά τους και τα συγκρίναμε με τα επίσημα (site) τους στον κυβερνοχώρο. Τα βασικά μας συμπεράσματα είναι ότι : Το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ τείνουν οργανωτικά προς το «κόμμα-δίκτυο». Η Νέα Δημοκρατία και ο Λαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός διατηρούν τα βασικά χαρακτηριστικά των μαζικών πολιτικών κομμάτων. Το ΚΚΕ των επαναστατικών εργατικών κομμάτων, ενώ τέλος τα κόμματα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο περισσότερο ως παραδοσιακό μέσο επικοινωνίας για μία από «πάνω προς τα κάτω» διασπορά πληροφοριών παρά ως διασπαστικό μέσον και μέσον οργανωτικής ανασυγκρότησης.Τεκμήριο Αγωγή υγείας και ΜΜΕ : η αποτελεσματικότητα των επικοινωνιακών εκστρατειών κατά των ναρκωτικώνΚοσμοπούλου, Βασιλική; Παυλοπούλου, Ιωάννα; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2007)Τεκμήριο Η ταυτότητα του υιοθετημένου: μία σύνθεση του εαυτού στο χρόνο που αποκτά συνοχή μέσα από την αυτοβιογραφική μνήμηΧαμουργιωτάκη, Ευαγγελία; Μαντόγλου, Άννα, 1961-; MADOGLOU, ANNA; Τουλουμάκου, Άννα; Touloumakos, Anna K.; Ευθυμιόπουλος, Αχιλλέας; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2025)Τα υιοθετημένα άτομα αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις στην ανάπτυξη της ταυτότητας, καθώς πτυχές της ιστορίας τους μπορεί να τους είναι άγνωστες, καθιστώντας δύσκολη την κατασκευή μιας συνεκτικής αφήγησης που να συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Σε αυτή την ερευνητική προσπάθεια αναλύονται οι συνεντεύξεις από τέσσερις ενήλικες υιοθετημένους. Η θεματική ανάλυση ανέδειξε τρεις θεματικές: 1.αναζήτηση πληροφοριών σε διαφορετικές περιόδους της ζωής, 2.η σημασία των νέων πληροφοριών και της επανασύνδεσης με τη βιολογική οικογένεια, και 3.το αίσθημα του ανήκειν, συγγένεια και οικογενειακή αφήγηση. Στην εξερεύνηση της θετής ταυτότητας είναι εμφανής η διαδικασία της δημιουργίας νοήματος, καθώς τα άτομα αναστοχαζόμενα γύρω από την υιοθεσία τους, τη σημασία της και την επίδρασή της στη ζωή τους, προχωρούν ενεργά στην συλλογή πληροφοριών που θα βοηθήσουν στην κατανόηση και κατασκευάζουν μία αφήγηση με νόημα. Η ενσωμάτωση της αφηγηματικής προσέγγισης επιτρέπει να γίνουν ορατές οι διαφορές στον τρόπο που νοηματοδοτείται η ταυτότητα της υιοθεσίας και στους τρόπους που ενσωματώνεται με τις υπόλοιπες πτυχές του εαυτού.Τεκμήριο Ρητορικές κατασκευές της πραγματικότητας μέσα από συγκρουσιακά αφηγήματα και η διαπραγμάτευση της νόρμας του πατριωτισμού στους λόγους περί πανδημίας στον ελλαδικό χώροΚονά, Κατερίνα; Χρυσοχόου, Ξένια; Προδρομίτης, Γεράσιμος Π.; Αλεξιάς, Γεώργιος; ALEXIAS, GEORGE; PRODROMITIS, GERASIMOS; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2023)Η πανδημία του κορωνοϊού αποτέλεσε ένα μεγάλο κοινωνικό και ιστορικό γεγονός που ανέτρεψε παγκοσμίως πολλά από τα «αυτονόητα» δεδομένα της καθημερινής ζωής, αλλά και της κυρίαρχης αναπαράστασης του Δυτικού κόσμου, όπως επίσης και της ελληνικής κοινωνίας, με αποτέλεσμα να γίνει κεντρικό θέμα στο δημόσιο πολιτικό και κοινωνικό διάλογο, για τα έτη 2020-2022. Σ’ αυτό το πλαίσιο αναδείχθηκαν πολλοί και αντικρουόμενοι λόγοι για το «τι ακριβώς συμβαίνει» και πώς «εμείς» στεκόμαστε απέναντι σε αυτό που συμβαίνει, κάποιοι εκ των οποίων κανονιστικοί και κυρίαρχοι και κάποιοι προερχόμενοι από ενεργές μειονότητες ή κοινωνικά καταπιεσμένες ομάδες. Στην παρούσα διπλωματική εργασία ερευνώνται τα αφηγήματα, οι πολιτικέςιδεολογικές θέσεις και οι αναπαραστάσεις που φέρουν αυτοί οι λόγοι, αλλά και οτρόπος που διαπραγματεύονται τη νόρμα του πατριωτισμού, που αποτελεί μία κανονικοποιημένη αξία στο πλαίσιο των σταθεροποιημένων εθνών-κρατών. Διερευνάται επίσης, ο ρόλος που ενδέχεται να έχουν ο πολιτικός προσδιορισμός και η θέση απ’ την οποία εκφέρουν λόγο τα ομιλούντα υποκείμενα αλλά και ο χρόνος εκφοράς/γραφής του λόγου. Για την ανάλυση, χρησιμοποιείται το λογισμικό iramuteq και αντλούνται στοιχεία από τη θεματική ανάλυση περιεχομένου και την κριτική ανάλυση λόγου (ΚΑΛ-CDΑ). Τα αποτελέσματα, δείχνουν την παρουσίαση διαφορετικών και εν μέρει αντικρουόμενων ιστορήσεων για την πανδημία στην Ελλάδα, με βάση την πολιτική θέση των πομπών αλλά και τη θέση από την οποία μιλούν τη στιγμή εκφοράς του λόγου. Οι κατηγορίες λόγου που προέκυψαν από την ανάλυση του iramuteq είναι οι εξής: (1) Η προάσπιση του δημόσιου συστήματος υγείας και του λαού έναντι της κυβέρνησης (αριστερός λόγος), (2) Εθνική ενότητα στον ελληνικό λαό και αλληλεγγύη (κεντρώος και δεξιός λόγος), (3) Κράτος, (συμ)πολίτες και «ειδικοί» μαζί, ενάντια σε έναν κοινό «αόρατο εχθρό» (ο λόγος του πρωθυπουργού και άμεσων υποστηρικτών-τριων), (4) Η πειθάρχηση, οι απαγορεύσεις και η διαχείριση της εργασίας (αντιεξουσιαστικός λόγος), (5) Κυρίαρχος επιστημονικός λόγος και διαπραγμάτευσή των επιστημονικών δεδομένων.Τεκμήριο Αντίξοες εμπειρίες παιδικής ηλικίας και χαρακτηρολογικό άγχος: μια ποσοτική μελέτη σε άτομα με ιστορικό ψυχοθεραπείαςΧριστιά, Ειρήνη; Christia, Eirini; Touloumakos, Anna K.; Τουλουμάκου, Ιωάννα; Καζή, Σμαράγδα; Ευθυμιόπουλος, Αχιλλέας; KAZI, SMARAGDA; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2025-02-15)Η παρούσα μελέτη διερευνά τη σχέση μεταξύ αντίξοων εμπειριών παιδικής ηλικίας (ΑΕΠΗ) και χαρακτηρολογικού άγχους (trait anxiety) σε ενήλικο πληθυσμό. Η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω των ερωτηματολογίων Adverse Childhood Experiences International Questionnaire (ACE-IQ) και State-Trait Anxiety Inventory (STAI), ενώ η στατιστική ανάλυση διεξήχθη με το SPSS. Για τη διερεύνηση της πρώτης ερευνητικής υπόθεσης (Η1), πραγματοποιήθηκε ανάλυση διακύμανσης (ANOVA), εξετάζοντας αν ο αριθμός των κατηγοριών αντίξοων εμπειριών διαφοροποιεί το χαρακτηρολογικό άγχος. Οι συμμετέχοντες κατηγοριοποιήθηκαν σε πέντε ομάδες βάσει του αριθμού των ΑΕΠΗ που είχαν βιώσει (κανένα ΑΕΠΗ έως και τέσσερις κατηγορίες ΑΕΠΗ που έχουν βιωθεί από το ίδιο άτομο). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν υπήρχε στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ των ομάδων (F=0,43, p=0,79). Η υψηλή τιμή p υποδηλώνει ότι ο αριθμός των κατηγοριών ΑΕΠΗ δεν επηρεάζει το επίπεδο του χαρακτηρολογικού άγχους, αντικρούοντας την αρχική υπόθεση. Για τη διερεύνηση της δεύτερης ερευνητικής υπόθεσης (Η2), πραγματοποιήθηκε ανάλυση t-test ανεξαρτήτων δειγμάτων, εξετάζοντας αν η παραμέληση σχετίζεται με υψηλότερο χαρακτηρολογικό άγχος σε σύγκριση με την οικογενειακή δυσλειτουργία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι δεν υπήρχε στατιστικά σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο ομάδων (t=0,85, p=0,40), υποδεικνύοντας ότι η παραμέληση δεν αποτελεί ισχυρότερο προγνωστικό παράγοντα χαρακτηρολογικού άγχους σε σχέση με άλλες μορφές ΑΕΠΗ. Για τη διερεύνηση της τρίτης ερευνητικής υπόθεσης (Η3), πραγματοποιήθηκε t-test ανεξαρτήτων δειγμάτων, εξετάζοντας αν η χρονική περίοδος κατά την οποία βιώθηκαν οι ΑΕΠΗ επηρεάζει το επίπεδο του χαρακτηρολογικού άγχους. Οι συμμετέχοντες διαχωρίστηκαν σε δύο ομάδες: εκείνοι που βίωσαν ΑΕΠΗ στην πρώιμη παιδική ηλικία (0-9 ετών) και εκείνοι που τις βίωσαν στην εφηβεία (10-17 ετών). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες της δεύτερης ομάδας είχαν στατιστικά σημαντικά υψηλότερα επίπεδα χαρακτηρολογικού άγχους (t=-2,17, p=0,04), επιβεβαιώνοντας ότι οι τραυματικές εμπειρίες σε μεγαλύτερη ηλικία έχουν εντονότερη επίδραση λόγω της αυξημένης γνωστικής και συναισθηματικής αντίληψης. Για τη διερεύνηση της τέταρτης ερευνητικής υπόθεσης (Η4), πραγματοποιήθηκε t-test ανεξαρτήτων δειγμάτων, εξετάζοντας αν τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας (26-39 ετών) παρουσιάζουν υψηλότερο χαρακτηρολογικό άγχος σε σχέση με τα άτομα στην αναδυόμενη ενηλικίωση (18-25 ετών). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες με ΑΕΠΗ είχαν σημαντικά υψηλότερο μέσο όρο στο STAI σκορ (100,98 έναντι 71,61, t=0,27, df=98, p=0,02), επιβεβαιώνοντας τη θετική συσχέτιση μεταξύ ΑΕΠΗ και αυξημένου χαρακτηρολογικού άγχους στις μεγαλύτερες ηλικίες. Τα ευρήματα της μελέτης προσφέρουν νέα δεδομένα για τη μακροχρόνια επίδραση των ΑΕΠΗ στο άγχος, ενισχύοντας την ανάγκη για προληπτικές παρεμβάσεις ήδη από την παιδική ηλικία.Τεκμήριο Δυνητικές-εικονικές μαθησιακές κοινότητες & παροχή εξατομικευμένης εξ αποστάσεως εκπαίδευσηςΠαπαμανώλη, Μαρία; Συρμακέσης, Σπύρος, 1969-; Κοσκινάς, Κωνσταντίνος; Βαρλάμης, Ηρακλής; Varlamis, Iraklis; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009)Η πλήρης αξιοποίηση τεχνολογίας έχει επιφέρει ραγδαίες εξελίξεις στην ηλεκτρονική μάθηση επιτρέποντας την ανάπτυξη εξατομικευμένων, αλληλεπιδραστικών και μαθητοκεντρικών εκπαιδευτικών εργαλείων και μεθόδων. Ειδικότερα, το Διαδίκτυο βελτιώνει τις παραδοσιακές στρατηγικές εκμάθησης αναπτύσσοντας καινοτόμα μαθησιακά περιβάλλοντα. Σε αυτά τα νέα περιβάλλοντα, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στη συμμετοχή, συνεργασία και ενίσχυση του διδασκόμενου. Επιπλέον, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σχετίζεται άμεσα με τις ηλεκτρονικές μαθησιακές κοινότητες οι οποίες αποτελούν ένα ευέλικτο μέσο εκπαίδευσης. Με τη χρήση τους μπορούμε να επιτύχουμε μια τομή στους συμβατικούς τρόπους διδασκαλίας και μια αναγκαία αναδιάρθρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επιπρόσθετα, εξετάζονται ζητήματα σχετικά με τα προφίλ των χρηστών σε διαδικτυακά συστήματα ηλεκτρονικής μάθησης και τον τρόπο που μπορούμε να εξαγάγουμε πληροφορίες από αυτά προκειμένου να βελτιώσουμε τη μαθησιακή εμπειρία ενσωματώνοντας τεχνικές εξατομίκευσης. Οι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούν τα προφίλ ώστε να καθορίσουν το εκπαιδευτικό υλικό και τον τρόπο που θα παρουσιαστεί στους αποδέκτες του, από άποψη δομής και μορφής. Με άλλα λόγια, τα συστήματα αυτά αναγνωρίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε εκπαιδευόμενου και ανάλογα προσαρμόζουν τη συμπεριφορά τους. Τέλος, παρουσιάζεται, ως μελέτη περίπτωση, το πρωτότυπο προσαρμοστικό εκπαιδευτικό σύστημα για το Διαδίκτυο INSPIRE. Το συγκεκριμένο σύστημα, σε όλη τη διάρκεια της αλληλεπίδρασής του με τον εκπαιδευόμενο, δημιουργεί μαθήματα με δυναμικό τρόπο, τα οποία σταδιακά καλύπτουν το γνωστικό στόχο που έχει επιλεξει ο εκπαιδευόμενος, ακολουθώντας το γνωστικό του επίπεδο, το στυλ μάθησής του, αλλά και την πρόοδό του.Τεκμήριο Οι δυνητικές κοινότητες ως καταναλωτικό κοινό: το παράδειγμα της μουσικής βιομηχανίας από το Napster στο MySpaceΠαπαναστασίου, Ιωάννης; Συρμακέσης, Σπύρος, 1969-; Κοσκινάς, Κωνσταντίνος; Αρσένης, Σπύρος Δ.; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2009)Το διαδίκτυο έδωσε τη δυνατότητα σε ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα και κοινούς στόχους να γνωριστούν, να επικοινωνήσουν και να σχηματίσουν κοινότητες. Η ανάδυση των κοινοτήτων αυτών δεν άφησε αδιάφορες τις επιχειρήσεις, οι οποίες προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν το φαινόμενο των δυνητικών κοινοτήτων προς όφελος τους. Άλλοτε αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν και να υιοθετήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα για να αντιμετωπίσουν τη δύναμη των νέων δυνητικών κοινοτήτων και να χρησιμοποιήσουν τις κοινότητες αυτές σαν βάση για να δημιουργήσουν ένα νέο καταναλωτικό κοινό και άλλοτε προσπάθησαν να μετατρέψουν το καταναλωτικό τους κοινό σε δυνητική κοινότητα. Για να το καταφέρουν αυτό οι επιχειρήσεις έπρεπε να μετατρέψουν τις ιστοσελίδες τους σε δυνητικούς οικισμούς. Οι “οικισμοί” αυτοί αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την εμφάνιση και την ανάπτυξη μιας κοινότητας. Η ύπαρξή τους αποδεικνύει, αν όχι την ύπαρξη της κοινότητας, τουλάχιστον τη δυνατότητα ανάπτυξης μίας κοινότητας. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι αυτή της μουσικής βιομηχανίας. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει το αν οι ιστότοποι διανομής μουσικής αποτελούν δυνητικούς οικισμούς και αν ναι με ποιο τρόπο το επιτυγχάνουν. Στα πλαίσια της έρευνας πραγματοποιήθηκαν έξι μελέτες περίπτωσης. Ο Napster, το i-Tunes, το MP3.com, το BowieNet, το Last.fm και το MySpace διερευνήθηκαν για να διαπιστωθεί εάν και με ποιο τρόπο ικανοποιούν τέσσερις προϋποθέσεις, την ύπαρξη ενός κοινού δημόσιου χώρου, ενός ελάχιστου βαθμού διαδραστικότητας, του εύρους των επικοινωνούντων και ενός ελάχιστου επιπέδου εγγυημένης συμμετοχής. Η έρευνα αποκάλυψε πως οι υπό διερεύνηση ιστότοποι πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις χρησιμοποιώντας παρόμοιες μεθόδους, πλατφόρμες επικοινωνίας και εργαλεία.Τεκμήριο Η πολυπλοκότητα της κοινωνικής ταυτότητας των Μουσουλμάνων Ελληνίδων: μια ερμηνευτική φαινομενολογική ανάλυσηΓραφάκου, Ιωάννα; Μαντόγλου, Άννα, 1961-; Κορδούτης, Παναγιώτης Σ.; Kordoutis, Panos; Μωραΐτου, Δέσποινα; Psychology (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2025)Η έρευνα βασίζεται στις θεωρίες της Κοινωνικής Ταυτότητας (Tajfel & Turner, 1979) και της Πολυπλοκότητας της Κοινωνικής Ταυτότητας (Roccas & Brewer, 2002), εξετάζοντας πώς οι γυναίκες αυτές διαπραγματεύονται τις πολλαπλές ταυτότητές τους (εθνικές, θρησκευτικές, έμφυλες, κ.ά.) σε ένα περιβάλλον όπου η μουσουλμανική ταυτότητα συχνά θεωρείται (η) "Άλλη". Μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων με 6 Μουσουλμάνες Ελληνίδες, η έρευνα αναδεικνύει την αυτοεικόνα των γυναικών για τις ταυτότητές τους και τις δυσκολίες στην καθημερινότητα, όπως η διαθεματικότητα διακρίσεων, η αορατότητα και η αναζήτηση του "ανήκειν" σε διάφορες πτυχές της κοινωνικής πραγματικότητας (στην εργασία, τις διαπροσωπικές σχέσεις, στον δρόμο, στην σχέση με το κράτος). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι συμμετέχουσες διαπραγματεύονται τις ταυτότητές τους μέσω της αυτομόρφωσης και της ενημέρωσης των άλλων πάνω σε αυτές, της ανα-κατασκευής, επανοικειοποίησης και της επιτέλεσης της ταυτότητάς τους. Η έρευνα υπογραμμίζει την επιρροή του συστημικού ρατσισμού και του κοινωνικού αποκλεισμού στην ευημερία των μουσουλμάνων γυναικών και την σημασία των κοινωνικών αντιλήψεων, της κοινότητας, της ορατότητας, και της αναγνώρισης των ταυτοτήτων στην διαμόρφωση της εμπειρίας τους. Η μελέτη προτείνει την ανάπτυξη διαπολιτισμικά ευαισθητοποιημένων υπηρεσιών ψυχικής υγείας και πολιτικών συμπερίληψης που θα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες αυτής της πληθυσμιακής ομάδας, ενισχύοντας την κοινωνική διαπολιτισμική κατανόηση και την πρόσβαση σε ίσα δικαιώματα, ώστε να επιτευχθεί ουσιαστική συμπερίληψη και αποδοχή της πολιτισμικής ετερότητας.Τεκμήριο Η κανονιστικότητα της συναισθηματικής νοημοσύνηςΠίμπας, Ιωάννης; Ιατρίδης, Τηλέμαχος (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2006)Στόχος της παρούσας εργασίας υπήρξε ο έλεγχος του κατά πόσο οι διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης μπορεί να εμφανίζουν κανονιστικό χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα, έγινε μια προσπάθεια να φανεί κατά πόσο η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αποτελεί νόρμα από την στιγμή που, σύμφωνα με τις υπάρχουσες θεωρίες, η ίδια φέρεται ως αξία, ως απαραίτητο εφόδιο για να «πετύχει» κανείς τόσο στην επαγγελματική όσο και προσωπική του ζωή, λαμβάνοντας βέβαια υπόψη το γεγονός ότι ήδη κάτι αντίστοιχο έχει φανεί να ισχύει με τον κανόνα της εσωτερικότητας.Τεκμήριο Ο ρόλος του ιστορικού κοινωνικής τιμωρίας στην ψυχολογική προσαρμογή εργαζομένων και ατόμων με πρόβλημα χρήσης ουσιώνΧατζηκωνσταντόγλου, Μαρία; Μέλλον, Ρόμπερτ (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2012)Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στο ιστορικό κοινωνικής τιμωρίας και στη ψυχολογική προσαρμογή των ατόμων όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τον αυτοέλεγχο, την παρορμητικότητα, την απορρόφηση (εσωτερική και εξωτερική), την κατάθλιψη και την χρήση αλκοόλ.Τεκμήριο MMPI & X-MODEL Μια προσπάθεια διασύνδεσης χαοτικής θεωρίας και κλινικής ψυχολογικής πρακτικήςΖούλιας, Χαράλαμπος; Καταρέλος, Ιωάννης (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών)Η εν λόγω Διπλωματική Εργασία καταπιάνεται με τον κλάδο των κοινωνικών προσομοιώσεων ως ερευνητική μέθοδος εξέτασης παραμέτρων της θεωρίας του χάους. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται μια αρχική, πιλοτική θα λέγαμε, προσπάθεια διασύνδεσης μεγεθών του χάους μοντέλου (X-Model) με το ψυχομετρικό , εργαλείο διερεύνησης παθολογικών δομών προσωπικότητας, το Πολυφασικό Ερωτηματολόγιο Προσωπικότητας της Μινεσότα MMPI I (Minnesota Multiphasic Personality Inventory).Τεκμήριο Νεανική Παραβατικότητα, bullying και αυτοκτονίαΚάτσενου, Χρύσα; Ατσαλάκη, Μαρία (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2012)Μέσα από την παρούσα έρευνα επιχειρείται η βιβλιογραφική επισκόπηση των θεωριών της βίας και της εγκληματικότητας με ταυτόχρονη αναζήτηση των θεμελιωδών παραγόντων που συντείνουν στην όξυνση του φαινόμενου. Διαπιστώνεται ο σημαίνοντας ρόλος τόσο της οικογένειας όσο και της άσκησης ενδοοικογενειακής βίας στην ενίσχυση της νεανικής παραβατικότητας. Επιπλέον γίνεται ενδελεχής αναφορά στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού και σε μεταγενέστερο στάδιο επιχειρείται η σύνδεση της αυτοκτονικής τάσης των εφήβων με τα βίαια και επιθετικά συμπεροφορικά τους ξεσπάσματα. Ακόμα ιδιαίτερη μνεία δίνεται στον τρόπο όπου τα Μ.Μ.Ε. προβάλλουν τα συναφή ζητήματα της βίας. Τέλος μεγάλη έμφαση δίνεται στην διεύρυνση της συναισθηματικής εκπαίδευσης και εν γένει στον ρόλο που καλείται να επιτελέσει το σύγχρονο σχολείο ως αντίβαρο στην έξαρση του φαινομένου της νεανικής παραβατικότητας.Τεκμήριο Από την έμπνευση στην καλλιτεχνική δημιουργία. Μια ψυχο-κοινωνική προσέγγισηΤασαινας, Δημήτρης; Ατσαλάκη, Αμαλία; Δαμοπούλου, Γεωργία (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2010)
