Ουτοπία, τεύχ. 19 (Ιαν.- Φεβρ. 1996)
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pandemos.panteion.gr/handle/123456789/499
Αφιέρωμα στη ρωσική πρωτοπορία
Περιήγηση
Πρόσφατες Υποβολές
Τεκμήριο Για την πρόσφατη κρίση στο ΑιγαίοΜπιτσάκης, Ευτύχης Ι. (1927-) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Μνήμη Μιχάλη ΡάπτηΜπιτσάκης, Ευτύχης Ι. (1927-) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Σύλβια Οκαλιόβα-Σταυρακάκη, "Ο καινούριος άνθρωπος είναι βαθιά ερωτευυμένος", Εκδόσεις Δελφίνι, 1993, σσ. 94Μπιτσάκης, Ευτύχης Ι. (1927-) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Σημείωμα του εκδότη(Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Ένα νέο εργατικό κίνημα: Εφτά θέσεις για το Γαλλικό ΔεκέμβρηΚουβελάκης, Στάθης (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Το αρχιπέλαγος των φυλακώνΛογοθέτης, Γιώργος (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Κοσμολογία, υποθέσεις και θεωρίες, Εκδόσεις Τροχαλία, Αθήνα 1995Ταμπάκης, Νίκος (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Η έλευση του προσώπου: παλαιές μορφές εμψυχωμένες στην αρχαία ελληνική ποίησηΞένιος, Νικόλαος (Στάχυ, 1996-01)Η αρχαιοελληνική ποιητική παραγωγή αντλεί κατ’ επανάληψη τα θέματα από το χώρο του φανταστικού, δηλαδή του Μύθου, που για κάθε εποχή ανατροφοδοτείται και παραλλάσσει σύμφωνα με τις νέες κοινωνικές συνθήκες. Κατά συνέπεια ο μελετητής ενός έργου πρέπει να εθιστεί στο να διακρίνει, πίσω από τη συμβατική persona (προσωπείο) ενός δρώντος προσώπου (π.χ. σε μια τραγωδία) την πραγματική (γνήσια) μυθολογική παράσταση που το προσωπείο αυτό καλείται να «αναπαράγει» η απλά να «αναπαραστήσει». Το παρόν άρθρο επιχειρεί να συμβάλει στον κύριο άξονα του προβληματισμού γύρω από το ζήτημα της δραματικότητας των προσώπων στην αρχαία ελληνική ποίηση. Ο συγγραφέας συμπεραίνει ότι η διαφορά γνησιότητας ή πρωτοτυπίας της αρχαϊκής (λυρικής) ποίησης από την Τραγωδία συνίσταται στο γεγονός ότι τα ονόματα των πρωταγωνιστών της πρώτης δεν έχουν συμβολοποιηθεί κατά την εποχή της γενέσεως και εκφοράς της. Αντιθέτως, στην Τραγωδία, τα ίδια ονόματα "αναμορφώνονται" στο υλικό το ποιητικό του θεάτρου, για να παράγουν πρωτότυπες νέες μορφές, βάσει μιας σύγχρονης τους μυθοπλασίας.Τεκμήριο Η κατοικία είναι αλλούΜαρτινίδης, Πέτρος (1946-) (Στάχυ, 1996-01)Ο συγγραφέας προσπαθεί να αποδείξει ότι η πρωταρχική αρετή της κατοικίας δεν είναι ούτε η θεραπεία των κλειστοφοβικών, ούτε η ικανοποίηση των επιδειξιών. Υποστηρίζει ότι τόσο οι εμπνευσμένες όσο και οι πιο απειρότεχνες προσεγγίσεις της κατοικίας προσδιορίζουν μεν συνθετικές αρχές, λειτουργικά αιτήματα, τυπικά ή πειραματικά πρότυπα, αλλά αδυνατούν μονίμως να εκπληρώσουν μια οριστική οικειότητα. Ότι συγκροτούν καινούριες «αρχιτεκτονικές γλώσσες» και τολμηρά «συντακτικά» για να ευνοήσουν τελείως κάποιες πολύγλωσσες παρεξηγήσεις. Ότι τελικά η κατοικία είναι αλλού.Τεκμήριο Αντιπλημμυρική προστασία και θεωράκιση του Λεκανοπεδίου και της Πόλης των ΑθηνώνΜπουροδήμος, Ευστάθιος Λ. (1925-) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Το χρονικό μιας σκιαμαχίαςΜατθιόπουλος, Ευγένιος Δ. (Στάχυ, 1996-01)Το άρθρο ασχολείται με την υποδοχή των έργων της πρωτοποριακής τέχνης του μεσοπολέμου από τον ελληνικό τύπο αλλά και τους διανοούμενους που εξέφραζαν τις τότε δεσπόζουσες ιδεολογικές τάσεις στον πνευματικό χώρο. Ο συγγραφέας καταλήγει στο συμπέρασμα πως σχεδόν στο σύνολο τους οι τεχνοκρίτες και οι διανοούμενοι, ανεξαρτήτως φιλοσοφικού και πολιτικού ρεύματος, είχαν συνασπισθεί σε μια κοινή αρνητική θέση ενάντια στις πρωτοποριακές τάσεις.Τεκμήριο Τεκμήριο Ο ζωγράφος και ο κινηματογράφοςΟικονόμου, Γιάννης; Malevich, Kazimir Severinovich (1878-1935) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Φάσεις και αντιφάσεις της θεατρικής πρωτοπορίας στη Ρωσία (1900 - 1930)Πατσαλίδης, Σάββας (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Η τέχνη του αντικειμένουArkin, D. (David) (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Η εμβέλεια της σουπρεματιστικής ιδέαςΟικονόμου, Γιάννης (Στάχυ, 1996-01)Θα παρακολουθήσουμε το άπλωμα της σουπρεματιστικής ιδέας του Μαλέβιτς από τη ζωγραφική στο πεδίο των άλλων τεχνών και ευρύτερα ακόμη στο πολιτιστικό πεδίο. Καθώς η φιλοσοφία εποπτεύει και συντονίζει τις ιδεολογικές περιοχές του κοινωνικού, η πορεία του σουπρεματισμού στη φιλοσοφία αποτελεί μια αναγκαία επέκταση γιατί μέσα στο γενικό πλαίσιό της μπορούν να διαφοροποιηθούν μεταξύ τους οι τέχνες και να καθοριστεί η ιδιαιτερότητα της ζωγραφικής.Τεκμήριο Ένας διάλογος με το συλλέκτη της Ρωσικής ΠρωτοπορίαςΚωστάκης, Γεώργιος (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Πολυγλωσσιμός και πολυφωνία στην ελληνική παραλογοτεχνία: μια κατά Μπαχτίν ανάγνωση του ληστρικού λαϊκού μυθιστορήματοςΔερμεντζόπουλος, Χρήστος Α. (Στάχυ, 1996-01)Τεκμήριο Ρωσική πρωτοπορία 1910-1930: η συλλογή Γ. ΚωστάκηΚαφέτση, Άννα (Στάχυ, 1996-01)