Μεταπτυχιακές εργασίες
Μόνιμο URI για αυτήν τη συλλογήhttps://pandemos.panteion.gr/handle/123456789/41
Περιήγηση
Πρόσφατες Υποβολές
Τεκμήριο Το πεδίο της πολιτιστικής παραγωγής στην Ελλάδα : η περίπτωση του μουσικού πολιτισμούΣάββας, Γαβριήλ; Κλήμης, Γεώργιος Μιχαήλ; Klimis, George Michael; Ανδρεάδης, Γιάγκος,, 1944-; Ροζάνης, Στέφανος, 1942-; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2006)Τεκμήριο Η κινέζικη τοπιογραφία: εξέλιξη και συμβολισμόςΣακάλογλου, Σταυρούλα; Φουντουλάκη, Έφη, 1950-; Σκαρπέλος, Γιάννης Π.; SKARPELOS, YANNIS; Καββαθάς, Διονύσιος; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2004)Τεκμήριο Οι ελληνικές εκδόσεις στον παγκόσμιο ιστό: προβλήματα δημιουργικής χρήσης του διαδικτύουΣαρηγιαννίδης, Γιώργος; Λέανδρος, Νίκος, 1958-; Leandros, Nikos; Δάλλας, Κωνσταντίνος; Σκαρπέλος, Γιάννης Π.; SKARPELOS, YANNIS; Dallas, Costis; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2004)Τεκμήριο Ιδεολογικά και πολιτιστικά μοτίβα μέσα από τη νεοελληνική αφήγηση : το παράδειγμα του Μοσκώβ-Σελήμ και του Ερρίκου ΣκράδηΣτρατηγοπούλου, Χριστίνα; Ανδρεάδης, Γιάγκος, 1944-; Δημηρούλης, Δημήτρης, 1952-; Κακαβούλια, Μαρία, 1956-; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2003)Τεκμήριο Αρχείο Κουρτζή, Εργάνη προνομιούχος ελαιοκομιστική μηχανή-σχεδίασμα έκθεσηςΣτουρνάρας, Ευάγγελος; Γκαζή, Ανδρομάχη; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2004)Τεκμήριο Ψηφιακές αναπαραστάσεις και πολιτισμική κληρονομιά : τα εμβυθιστικά εικονικά περιβάλλοντα ως μέσο προβολής και ερμηνείας του υλοποιημένου αρχιτεκτονικού έργουΠαπαδημητρίου, Νεφέλη-Ιωάννα; Δάλλας, Κωνσταντίνος; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2006)Τεκμήριο Έννοιες της αποδομητικής θεωρίας του Paul de ManΠαπαλεωνιδοπούλου, Αγλαΐα; Δημηρούλης, Δημήτρης, 1952-; Βέλτσος, Γιώργος Ε., 1944-; Καββαθάς, Διονύσης; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2004)Τεκμήριο Η διαμόρφωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας στις συνθήκες της ύστερης νεωτερικότητας μέσα από το πρόγραμμα "Πολιτιστικές Διαδρομές" του Συμβουλίου της ΕυρώπηςΠαππής, Χάρης; Ποταμιάνος, Δημήτρης, 1943-2016; ; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2003)Η αλληλοδραστική σχέση ανθρώπου - κοινωνίας στις συνθήκες της ύστερης νεωτερικότητας αντιμετωπίζει δυσκολίες στην οργάνωσή της εξ’ αιτίας της αυξημένης πολυπλοκότητας των πολιτισμικών επιρροών. Αν θα έπρεπε κανείς να προσδιορίσει το κύριο αίτιο αυτών των επιρροών θα το απέδιδε στη σύγχρονη τεχνολογία καθώς επίσης στην παγκόσμια ενοποίηση των τεχνολογικών μέσων, γεγονός που επηρεάζει τα πάντα χωρίς να ελέγχεται από κανένα. Ο άνθρωπος, ως υποκείμενο της κοινωνικής δράσης, τίθεται ενώπιον του καθήκοντος να συγκροτήσει ένα νέο πολιτισμικό πρόταγμα που θα του επιτρέπει να ελίσσεται μέσα στο σύγχρονο, πολύπλοκο πλέγμα νοημάτων, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρεί την αυθεντικότητά του. Η επικέντρωση στο πρόγραμμα «Πολιτιστικές Διαδρομές» του Συμβουλίου της Ευρώπης και η προσπάθεια συγκροτήσεως μέσω αυτού κοινής ευρωπαϊκής ταυτότητας, αποτελεί παράδειγμα της εξεύρεσης καινοφανών μεθόδων για την από κοινού πρόσληψη από τους λαούς της Ευρώπης των ηδη κυκλοφορούντων νέων, πολιτισμικών, νοημάτων. Το εν λόγω πρόγραμμα αποσκοπεί επίσης να διευκολύνει την αρμονική ένταξη των ευρωπαίων, όχι μόνον ως ενιαίου πολιτισμικού συνόλου, αλλά και ως ατόμων, στο δίκτυο των πολιτισμικών ανταλλαγών. Το τελευταίο είναι δυνατόν να επιτευχθεί καθώς οι πολίτες της Ευρώπης έχουν την ευκαιρία να επωφεληθούν από τις ανταλλαγές μέσα στο πολιτισμικό δίκτυο που δημιουργεί το πρόγραμμα για την προαγωγή των ατομικών τους ιδιαιτεροτήτων.Τεκμήριο Το SEO και η επίδρασή του στη δημοσιογραφία και τον ρόλο των δημοσιογράφωνΖαραβέλα, Αντωνία; Kaperonis, Dr. Stavros; Καπερώνης, Σταύρος Δ.; Vatikiotis, Pantelis; Karadimitriou, Achilleas; Βατικιώτης, Παντελής; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2025-03-31)Οι δημοσιογράφοι των σύγχρονων Newsroom ιστοσελίδων της Ελλάδας καλούνται καθημερινά να σκεφτούν περισσότερο το πώς θα στήσουν μία είδηση ώστε να είναι φιλική προς τη Google, θυσιάζοντας εν πολλοίς την ποιότητα, το περιεχόμενο και την καλαισθησία της, συνεπώς και την εμπειρία του χρήστη. Το «κυνήγι της πρώτης σελίδας» στην Google τείνει να εξαφανίσει «το κυνήγι της πρωτιάς στην είδηση», αφήνοντας μακρά πίσω αυτό που στα προηγούμενα χρόνια ονομάζαμε «κυνήγι για το πρωτοσέλιδο». Καθημερινά, οι συντάκτες καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα σε οδηγίες - που όλο αλλάζουν και αυξάνονται - για τεχνικά ζητήματα (τα keywords, τα μεταδεδομένα στις φωτογραφίες κ.ά.), παρά τις ειδήσεις και την ανάδειξη «κρυμμένων» πληροφοριών. Οι συντάκτες αναλώνονται στο να συμπληρώσουν τα πεδία της πλατφόρμας των ιστοσελίδων, με τον ρόλο τους ολοένα και να αλλάζει. Μέσα από την παρούσα διπλωματική εργασία στόχος είναι να ερευνηθεί η επίδραση που έχει ήδη ασκήσει και εξακολουθεί να ασκεί το SEO στη δημοσιογραφία και τον ρόλο των δημοσιογράφων στο ελληνικό μιντιακό περιβάλλον και συγκεκριμένα στα Newsroom ελληνικών ιστοσελίδων. Παίρνουμε ως δεδομένο ότι το SEO (Search Engine Optimalization) έφερε έναν νέο τρόπο λειτουργίας στα Newsroom και τη δημοσιογραφία, ασκώντας νέες πιέσεις στους δημοσιογράφους για τον χρόνο και τον τρόπο που γράφουν και δημοσιεύουν μία είδηση. Η έρευνα ξεκινά με ένα ταξίδι στον χρόνο, την εξέλιξη της τεχνολογίας και τις αλλαγές που έφερε στον ρόλο των δημοσιογράφων, βγάζοντάς τους από τα στενά πλαίσια των αιθουσών σύνταξης και μεταμορφώνοντάς τες. Πόσο, όμως, «μεταμορφώθηκε» και ο ρόλος των δημοσιογράφων; Συντάκτες Newsroom ελληνικών ιστοσελίδων απαντούν.Τεκμήριο Tα fake news στον 20ό και 21ό αιώνα. Η εξέλιξη των ψευδών ειδήσεων από το ΄80 μέχρι σήμεραΓανιάρη, Μαρία; Kaperonis, Dr. Stavros; Καπερώνης, Σταύρος Δ.; Vatikiotis, Pantelis; Karadimitriou, Achilleas; Βατικιώτης, Παντελής; Καραδημητρίου, Αχιλλέας; Communication, Media and Culture (Πάντειον Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2025-04-01)Η ψηφιακή εποχή έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο διάδοσης των ψευδών ειδήσεων, με τα κοινωνικά δίκτυα να γίνονται οι κύριες πηγές πληροφόρησης, παραμερίζοντας τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Αν και οι ψευδείς ειδήσεις δεν είναι καινούριο φαινόμενο, η σύγχρονη ψηφιακή πραγματικότητα διευκολύνει την ανεξέλεγκτη διασπορά τους, προκαλώντας προβληματισμούς για την αξιοπιστία των πληροφοριών. Αυτή η εργασία σκοπό έχει να διερευνήσει την ιστορική πορεία των ψευδών ειδήσεων από τη δεκαετία του 1980 μέχρι σήμερα, εστιάζοντας στις συνέπειες τους για την κοινωνία. Στην αρχή, οι ψευδείς πληροφορίες διασκορπίζονταν κυρίως από τα παραδοσιακά μέσα όπως η τηλεόραση και οι εφημερίδες, όπου η επαλήθευση των πληροφοριών ήταν πιο εφικτή λόγω αυστηρών διαδικασιών. Ωστόσο, με την εμφάνιση του διαδικτύου τη δεκαετία του 1990, η κατάσταση άλλαξε, διευκολύνοντας την ταχεία διάδοση των παραπλανητικών ειδήσεων. Στη συνέχεια, κατά την δεκαετία του 2000, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έδωσαν τη δυνατότητα στους χρήστες να δημοσιεύουν και να διαδίδουν πληροφορίες χωρίς περιορισμούς, γεγονός που αύξησε την ταχύτητα εξάπλωσης των ψευδών ειδήσεων. Η περίοδος μετά το 2010, με σημαντικά γεγονότα όπως οι εκλογές του 2016 και η πανδημία COVID-19, αναδείχθηκε κρίσιμη για την κατανόηση των επιπτώσεων των ψευδών ειδήσεων, οδηγώντας σε κοινωνικές διαιρέσεις και αμφιβολίες για τα ΜΜΕ. Η εργασία τονίζει τη σημασία της εκπαίδευσης και της ανάπτυξης κριτικής σκέψης στο κοινό, καθώς και την ανάγκη για πιο αυστηρούς κανόνες στα ψηφιακά μέσα, προκειμένου να μειωθεί η παραπληροφόρηση και να διατηρηθεί η ακεραιότητα της δημόσιας σφαίρας.Τεκμήριο Σώμα και αναπηρία: ανασημασιοδοτήσεις στη χοροθεατρική performance μέσα από τις αφηγήσεις των καλλιτεχνών της χοροθεατρικής ομάδας ΔΑΓΙΠΟΛΗΓκουσιάρη, Ελεονώρα Θ.; Μιχαηλίδου, Μάρθα; Παραδείση, Μαρία; Αθανασίου, Αθηνά; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η παρούσα εργασία αφορά στους τρόπους με τους οποίους συμβάλλει η χοροθεατρική performance στην ανασημασιοδότηση της έννοιας του σώματος και της αναπηρίας. Η μελέτη εκκινεί από την προβληματική διάκριση μεταξύ «κανονικού» και «μη κανονικού» σώματος. Μέσα από την κριτική παρουσίαση των θεωρητικών μοντέλων της αναπηρίας, υπό το πρίσμα των σπουδών αναπηρίας, στοχεύει στην αποδιάρθρωση του παραπάνω διπόλου. Απώτερος στόχος της έρευνας είναι η πρόταση ενός νέου ερευνητικού συστήματος μελέτης που θα θεμελιώνεται στη «βιωμένη ενσώματη κατάσταση της αναπηρίας». Μέσα από τη μελέτη των αφηγήσεων εξετάζονται οι λογοθετικές πρακτικές των ανάπηρων καλλιτεχνών που καταδεικνύουν τους τρόπους με τους οποίους η αναπηρία επιτελείται ως ενσώματη πρακτική στο λόγο χορευτών με κινητικά προβλήματα. Πώς σημαίνεται το σώμα ως ανάπηρο στο λόγο και ποιες είναι εκείνες οι πρακτικές που συμβάλλουν στην αποδιάρθρωση της ηγεμονικής θεώρησης ότι η αναπηρία συνιστά "ελλειμματική φύση";Τεκμήριο Πράξεις αρχείου στην τέχνη: η συνθήκη της ορατότητας του έργουΠαπαστάμου, Ευαγγελία Α.; Σκαρπέλος, Ιωάννης Π.; Δάλλας, Κωνσταντίνος; Καββαθάς, Διονύσιος; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η ερευνητική εργασία πραγματεύεται τη σχέση της αρχειακής πρακτικής με την εικαστική πράξη και επιχειρεί να μελετήσει τον τρόπο ανάπτυξης του αρχείου ως μεθόδου έρευνας στην τέχνη. Η επικαιρότητα του ενδιαφέροντος για το αρχείο, όπως παρατηρείται μέσα από εικαστικές πρακτικές αρχειακής τέχνης και αρθρώσεις του κριτικού λόγου που το αφορούν, οδήγησε στην ενασχόληση με το αρχειακό ζήτημα. Επιλέγονται παραδείγματα πρόσφατων εικαστικών έργων του Βαγγέλη Βλάχου, της Νατάσσας Μπιζά, της ομάδας Salon de Vortex (Γ.Γρηγοριάδης και Γ.Ισιδώρου) και της Πάκυς Βλασσοπούλου και εξετάζονται μέσα από τη συνομιλία με τα καλλιτεχνικά υποκείμενα που τα παρήγαγαν. Στο φάσμα των υπό μελέτη πρακτικών διακρίνω ετερόκλητες μεθόδους συγκρότησης του εικαστικού έργου: από την παραγωγή αρχειακών επιτελέσεων και εγκαταστάσεων, μέχρι την άρνηση του αρχείου και την παραγωγή αντι-αρχειακών και αναρχειακών έργων έως την πλήρη διάλυση του αρχείου. Η δομή της εργασίας επιχειρεί μία κυκλική κίνηση μετάβασης από τη σύντομη οριοθέτηση των εννοιών του Αρχείου και της Τέχνης Αρχείου, στις παρατηρήσεις της πρωτογενούς έρευνας ανάλυσης των εικαστικών παραδειγμάτων και την επιστροφή εκ νέου στη θεωρία. Σε αυτή την επαναφορά διερευνώ τη δυνατότητα διάνοιξης μίας νέας συνθήκης αυτού που είναι κοινωνικά ορατό καθώς το εικαστικό έργο που εισάγει το αρχειακό ερώτημα δεν υπάρχει ως μία ορατή ολότητα αλλά ως σύνολο αποσπασμάτων.Τεκμήριο Τα βαμπίρ στον κινηματογράφο και η ένταξή τους στην ποπ κουλτούρα: από το Nosferatu του Friedrich Wilhelm Murnau στο Twillight της Catherine HardwickeΕξερτζόγλου, Κατερίνα Α.; Παραδείση, Μαρία; Μιχαηλίδου, Μάρθα; Σκαρπέλος, Ιωάννης Π.; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)H παρούσα εργασία θα ασχοληθεί με την αναπαράσταση του Δράκουλα/βαμπίρ στον κινηματογράφο και το πώς αυτή εντάχθηκε στην ποπ κουλτούρα. Θεωρώντας ότι ο κινηματογράφος εκτός από ένα μέσο τέχνης είναι και ένα μέσο που αντανακλά αλλά και διαμορφώνει πολιτιστικές εκφάνσεις ειδικά όταν καταπιάνεται με θέματα που άπτονται φιγούρων που ανήκουν στη μυθολογία. Μια τέτοια φιγούρα είναι και ο Δράκουλας/ βαμπίρ. Οι ταινίες που θα συγκριθούν είναι το Nosferatu του F. W. Murnau, το Bram Stoker’s Dracula του F. F. Coppola και το Twilight της C. Hardwicke. Στο πρώτο κεφάλαιο θα αναπτυχθούν οι λόγοι επιλογής των ταινιών και ο τρόπος που μια σύγκριση σε ταινίες που απέχουν αρκετά χρόνια μεταξύ τους είναι εφικτή. Στη συνέχεια θα αναλυθεί η μεθοδολογία και η λογική πίσω από την σύγκριση των ταινιών, καθώς και γιατί επιλέχθηκε να συνδεθεί σε κάθε ταινία η αναπαράσταση με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που την δομούν. Η διαφοροποίηση αυτών των χαρακτηριστικών από την μια ταινία στην άλλη οδηγεί και στο να απογυμνωθεί η εξέλιξη της αναπαράστασης του χαρακτήρα αυτού προς αυτού. Στο πρώτο μέρος της παρούσας εργασίας επιχειρείται και μια αναδρομική παρουσίαση της εικόνας τους κακού και πως αυτή εκλαμβανόταν από τους ανθρώπους μέσα στους αιώνες. Τέλος θα αναφερθεί στα θέματα σεξουαλικότητας και φύλου που συνοδεύουν το βαμπίρ/Δράκουλα ήδη από την βικτωριανή εποχή. Στη συνέχεια ακολουθούν οι αναλύσεις των ταινιών, τόσο όσο προς τις τεχνικές κινηματογράφησης, όσο και ως προς την ένταξη τους τόσο στην εποχή που γυρίστηκαν όσο και στο σύστημα παραγωγής που ανήκουν. Η παρούσα εργασία θα προβληματιστεί και θα προσπαθήσει να απαντήσει το ερώτημα κατά πόσο τα τέρατα κάθε εποχής εντάσσονται στο πλαίσιο που επιτάσσει η εκάστοτε εποχή. Και μια και σε αυτή την ανάλυση μας απασχολεί ο χαρακτήρας του τέρατος βαμπίρ, ισχύει αυτό που η Nina Auerbach είπε ότι « Κάθε εποχή αγκαλιάζει το βαμπίρ που χρειάζεται» (1994);Τεκμήριο Το drag στον κινηματογράφο: πολιτικές φύλου στο Tacones Lejanos του Almodóvar και το Pink Flamingos του WatersΦέκα, Αικατερίνη Γ.; Παραδείση, Μαρία; Χαλκιά, Αλεξάνδρα; Μιχαηλίδου, Μάρθα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Σύμφωνα με τη Butler και στα πλαίσια της θεωρίας της τής επιτελεστικότητας, η τραβεστί γίνεται ένας χώρος αμφισβήτησης της διάκρισης της εμφάνισης και πραγματικότητας, μία απόδειξη πως τα έμφυλα χαρακτηριστικά είναι επιτελεστικού/παραστασιακού και όχι εκφραστικού χαρακτήρα. Αυτά που φοράμε και ο τρόπος που φέρουμε το σώμα μας δεν εκφράζει μια προϋπάρχουσα ταυτότητα αλλά τη συγκροτεί μέσω μιας διαδικασίας που θυμίζει τη δραματουργική. Η επιτέλεση του φύλου, λοιπόν, φέρει αναλογίες με το θέατρο και τον κινηματογράφο, στη βάση της συγκρότησης μίας «πραγματικότητας». Το θέατρο, εκ των πραγμάτων, παρουσιάζεται στους θεατές ως μια συνθήκη που μιμείται την πραγματικότητα, άρα εδραιώνει μια απόσταση ασφαλείας από την ανοίκεια πραγματικότητα της τραβεστί. Οι ταινίες, ωστόσο, όπως το φύλο, αποκρύπτουν κατά κανόνα τις διαδικασίες δημιουργίας τους. Μπορεί να διατυπωθεί ένας λόγος που θα εξομοιώνει τον κινηματογράφο και την πραγματικότητα ως προς τον αντίκτυπο της ανατροπής της «αλήθειας» του φύλου όπως την εισηγείται συμβολικά η παρουσία μιας τραβεστί; Είναι αρκετή η παρουσία μιας τραβεστί σε μία ταινία για να αμφισβητηθεί η ουσία των έμφυλων κατηγοριών; Πόσο βάζει σε κίνδυνο την καθολικότητα της ανατροπής αυτής η αποκάλυψη των συνθηκών παραγωγής μιας ταινίας; Και πόσο εφικτή ή/και ασφαλής είναι η εξέταση της πρόσληψης από τους θεατές; Η προσέγγιση αυτών των ερωτημάτων θα γίνει με εργαλείο την ανάλυση δύο ταινιών με τραβεστί πρωταγωνίστριες, τα Tacones lejanos του Pedro Almodóvar και το Pink Flamingos του John Waters. Παρόλο που οι δύο ταινίες είναι πολύ διαφορετικές, θα εξεταστούν στη βάση των κοινών χαρακτηριστικών τους, της παρουσίας τραβεστί σε πρωταγωνιστικό ρόλο σε συνάρτηση με τη μη αποκάλυψη των συνθηκών παραγωγής τους και θα διερευνηθεί η δυναμική τους ενάντια στην ετεροκανονική αυθαιρεσία. Το εγχείρημα αυτό προϋποθέτει τη, στο μικρότερο δυνατό βαθμό, διατύπωση -άρα και σκέψη- με όρους διπόλων όπως εμφάνιση/πραγματικότητα (με αναφορά στον κινηματογράφο και τα φύλα), βιολογικό/ κοινωνικό φύλο, φύλο/σεξουαλικότητα, αντικείμενο/υποκείμενο (με όρους φαινομενολογίας) με την πρόθεση και την ελπίδα διερεύνησης της εγκυρότητας αυτής καθαυτής της χρήσης μιας τέτοιας δομής.Τεκμήριο Σκηνοθεσία της εμπειρίας του επισκέπτη: μία εφαρμογή στο μουσείο ΤιράζΚοντού, Αγαθή Β.; Γκαζή, Ανδρομάχη; Παραδείση, Μαρία; Φουντουλάκη, Έφη, 1950-; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά το μουσειακό χώρο ως μία τέχνη της θεατρικής σκηνής με την πρόθεση να καταργήσει τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στους επισκέπτες και τα εκθέματα. Μέσα από τη δημιουργική πρακτική, τη θεωρία και τις καλές πρακτικές άλλων μουσείων, η διπλωματική εργασία εξερευνά την έννοια της εμπειρίας του επισκέπτη, της αφής και της θεατρικότητας και αναζητά τρόπους εφαρμογής τους στο μουσείο. Το αποτέλεσμα της έρευνας είναι μία διαδραστική διαδρομή με απτικά εκθέματα στα πλαίσια της περιοδικής έκθεσης «Χρυσές Κλωστές της Βηθλεέμ» στο Μουσείο Αραβικής Ενδυμασίας Τιράζ, στο Αμμάν της Ιορδανίας. Επιπλέον, διατυπώνονται προτάσεις για εγκαταστάσεις και τεχνολογίες διάδρασης που, ωστόσο, δεν έχουν υλοποιηθεί στα πλαίσια της περιοδικής έκθεσης.Τεκμήριο Η αυτοοργάνωση ενός εναλλακτικού φορέα ενημέρωσης και πολιτισμού: η περίπτωση της ertopenΜπούκα, Ερικέτη Κ.; Σκαρπέλος, Ιωάννης Π.; Παραδείση, Μαρία; Ψύλλα, Μαριάννα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η εργασία μελετά πρώτον την περίοδο που ακολούθησε το κλείσιμο της ΕΡΤ και τις κοινωνικές εξελίξεις που πυροδοτήθηκαν. Δεύτερον εξετάζεται το εγχείρημα της ertopen και συγκεκριμένα ο τρόπος λειτουργίας και τα χαρακτηριστικά της ertopen.Τεκμήριο Μουσείο Κομικ-ής και Γελοιο-γραφικής Ιστορίας της Νεότερης ΕλλάδαςΒαρούτη, Σπυριδούλα Ε.; Γκαζή, Ανδρομάχη; Σκαρπέλος, Ιωάννης Π.; Φουντουλάκη, Έφη, 1950-; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η παρούσα εργασία πραγματεύεται την πρόταση σύστασης ενός μουσείου νεοελληνικής ιστορίας που θα την αφηγείται μέσω της τέχνης της γελοιογραφίας και του κόμικ. Η πρόταση έχει υποθετικό χαρακτήρα και το μουσείο σχεδιάζεται από την αρχή. Η έκθεση του μουσείου φιλοδοξεί να καλύψει μία μεγάλη περίοδο της νεοελληνικής ιστορίας, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά σε εποχές που θεωρεί πιο ενδιαφέρουσες και πλούσιες σατυρικά. Ξεκινά από την περίοδο της Αντιβασιλείας για να φτάσει στη σημερινή, δίχως να κλείνει τον κύκλο ενδιαφέροντος, αφήνοντας την έκθεση ανοιχτή να ακολουθεί τις εξελίξεις όπως ένα μουσείο μοντέρνας τέχνης. Κατά συνέπεια, έχει σχεδιαστεί μια μόνιμη έκθεση, καθώς και ο χώρος και οι υποδομές για περιοδικές- εναλλασσόμενες εκθέσεις. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, που έχει θεωρητικό χαρακτήρα, παρουσιάζεται συνοπτικά η τέχνη της γελοιογραφίας και του κόμικ, και γίνεται η απόπειρα να καταδειχθεί η εκθεσιακή τους αξία. Στο δεύτερο μέρος, που είναι πιο πρακτικής υφής, γίνεται προσπάθεια να οριστούν οι βασικοί άξονες δημιουργίας και διαμόρφωσης του μουσείου, καθώς και να προταθούν μερικές ιδέες σχεδιασμού, οργάνωσης, διαχείρισης και προβολής του. Έπειτα, συμπληρωματικά στον βασικό κορμό της εργασίας, οι μελέτες ανάλογων περιπτώσεων ανά τον κόσμο και παρατίθενται οι συνεντεύξεις σκιτσογράφων αλλά και επιμελητών αντίστοιχων εκθέσεων. Στο τέλος, παρατίθενται παραδειγματικά σχέδια-προτάσεις για την εσωτερική και εξωτερική μορφή του καθώς και των δράσεων του. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε είναι: • Η δευτερογενής βιβλιογραφική επισκόπηση ελληνικών και ξένων πηγών καθώς και άρθρων, ντοκιμαντέρ, συνεδρίων, επιστημονικών συζητήσεων. • Η πρωτογενής και δευτερογενής ποιοτική έρευνα ημί-δομημένων προσωπικών συνεντεύξεων. • Η μελέτη ανάλογων περιπτώσεων.Τεκμήριο Η ενσωμάτωση της συντήρησης στη μουσειακή εμπειρία: τάσεις και προοπτικέςΔαμιανίδου, Δέσποινα Ν.; Γκαζή, Ανδρομάχη; Βουδούρη, Δάφνη; Φουντουλάκη, Έφη, 1950-; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Η συνάντηση συντήρησης και μουσειακής εμπειρίας είναι ένα φαινόμενο διεθνές, πολύπλευρο και πολυπαραγοντικό, με ποικίλες εκφράσεις. Παρότι εγκαινιάστηκε πριν από μερικές μόνο δεκαετίες, βρίσκεται πλέον σε πλήρη άνθιση. Σκοπός της εργασίας υπήρξε η μελέτη της ενσωμάτωσης της συντήρησης στη μουσειακή εμπειρία στον δυτικό κόσμο (κυρίως Ευρώπη και ΗΠΑ), με έμφαση στην ελληνική περίπτωση. Εξετάζουμε τη στροφή των δύο πεδίων προς το κοινό και κατ’ επέκταση προς το κοινωνικό σύνολο και τις πολιτιστικές, οικονομικές και κοινωνικές παραμέτρους που τροφοδότησαν τη συνάντηση τους, τους στόχους που υπηρετούν τα σχετικά εγχειρήματα, τις προσεγγίσεις εμπλεκόμενων επαγγελματιών και τα αποτελέσματα που έχουν καταγραφεί στην Ελλάδα και διεθνώς. Τέλος, επιχειρείται μια ανάγνωση των προοπτικών που διαγράφονται στη χώρα μας, με αναφορά στη δημόσια αρχαιολογία και στον εκδημοκρατισμό της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς.Τεκμήριο Ένα μουσείο για ένα χωριό: πρόταση δημιουργίας και διαχείρισης τοπικού μουσείου στην Κάτω Βασιλική ΑιτωλοακαρνανίαςΒασιλακοπούλου, Ιωάννα Γ.; Γκαζή, Ανδρομάχη; Βουδούρη, Δάφνη; Κλήμης, Γεώργιος-Μιχαήλ; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)Δύναται ένα τοπικό μουσείο μνήμης να αποτελέσει προϊόν γόνιμης συνεργασίας ανάμεσα στον ερευνητή και στην τοπική κοινότητα; Μπορούν να επιστραφούν στην κοινότητα τα αποτελέσματα των ερευνών που διεξάγονται για αυτή σε ακαδημαϊκά πλαίσια; Βασική παραδοχή της παρούσας μελέτης είναι η σύλληψη του προτεινόμενου μουσείου ως τόπου μνήμης∙ όχι με την έννοια της απλής συλλογής και έκθεσης αντικείμενων αλλά ως ζωντανού οργανισμού, ως τόπου εγγραφής και αναπαραγωγής συλλογικής και ατομικής μνήμης, επίσημης και ανεπίσημης ιστορίας, κύριας αφήγησης και μικρών ιστοριών∙ αλλά και ως χώρου παραγωγής νέας μνήμης που ενθαρρύνει την ανακατασκευή του τοπικού παρελθόντος, τη σύνδεση της κοινότητας με το παρόν και την πορεία της στο μέλλον. Η μνήμη γίνεται, έτσι, αντιληπτή ως η κοινή περιοχή, ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στο μουσείο και στην κοινότητα. Η υπό-μελέτη κοινότητα διερευνάται μέσα στο χώρο και στο χρόνο, με βασικούς άξονες τη γεωγραφική θέση και φυσιογνωμία, την ιστορία και το αρχαιολογικό ενδιαφέρον, την κοινωνική και οικονομική οργάνωση. Μέσω της μελέτης αρχαίων πηγών, περιηγητικών κειμένων, αρχείων, τοπικής και διεθνούς βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, καθώς και μέσω της διενέργειας επιτόπιας παρατήρησης και ενδεικτικών συνεντεύξεων προσεγγίζεται η ιδιαίτερη πολιτιστική ταυτότητα του τόπου και των ανθρώπων του. Πρωταρχικός αναδεικνύεται, εδώ, ο ρόλος των επιστημών της προφορικής ιστορίας και της χορολογίας. Αν η προφορική μαρτυρία και η μουσειακή έκθεση αποτελούν επικοινωνιακές πράξεις, αφηγήσεις που εμπεριέχουν λεκτικές αλλά και κινητικές συνιστώσες, κάθε απόπειρα ερμηνευτικής τους προσέγγισης οφείλει να είναι διεπιστημονική. Η δημιουργία του προτεινόμενου μουσείου απαιτεί την επιβεβαίωση της αναγκαιότητας που εξυπηρετεί, πρωταρχικά, σε τοπικό επίπεδο και, ακολούθως, στα πλαίσια μιας ευρύτερης πολιτιστικής πολιτικής. Η διαχείριση του μουσείου προϋποθέτει τον καθορισμό του οράματος, των στόχων και των λειτουργιών του καθώς και των μέσων για την επίτευξή τους. Με άξονα τη διαλεκτική σχέση μουσείου-τοπικής κοινωνίας, με εννοιολογικό και πρακτικό εργαλείο της έννοια της μνήμης και με βασικό προαπαιτούμενο την αναγνώριση, την καταγραφή και τη διαχείριση του τοπικού πολιτιστικού κεφαλαίου, το προτεινόμενο μουσείο δύναται να λειτουργήσει ως μοχλός ενεργοποίησης και δραστηριοποίησης της κοινότητάς του.Τεκμήριο Βιώσιμη ανάπτυξη σε αστικό χώρο μέσω του πολιτισμού: μελέτη περίπτωσης Dourgouti Island HotelΑνανιάδης, Χρήστος Α.; Λέανδρος, Νίκος, 1958-; Κλήμης, Γεώργιος-Μιχαήλ; Τσακαρέστου, Παναγιώτα; Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού (Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, 2015)H παρούσα μελέτη περιγράφει τις δράσεις και εξετάζει τα αποτελέσματα μίας πολιτιστικής παρέμβασης σε γειτονιά του Νέου Κόσμου της Αθήνας, από μία καλλιτεχνική, θεατρική ομάδα. Οι συστηματικές δράσεις στην περιοχή μετρούν ήδη 9 μήνες και επομένως μπορούν να διατυπωθούν κάποιες παρατηρήσεις για το εάν και πώς η παρέμβαση επηρεάζει την καθημερινή κοινωνική και οικονομική ζωή των κατοίκων της περιοχής.