Library SitePandemos Repository
Pandemos Record
 

Προβολή στοιχείων εγγραφής

Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών  

Μεταπτυχιακές εργασίες  

 
Τίτλος:Το μέλλον της ΚΠΑΑ υπό το πρίσμα των γεωστρατηγικών αλλαγών στη Μέση Ανατολή
Τίτλος:CSDP future in light of the current situation in the Middle East
Κύρια Υπευθυνότητα:Παπαδάκη, Δέσποινα Δ.
Επιβλέπων:Κοππά, Μαριλένα
Θέματα:Ευρωπαϊκή Ένωση, Χώρες της -- Διεθνείς σχέσεις
Ευρωπαϊκή Ένωση, Χώρες της -- Στρατιωτική πολιτική
European Union countries -- Foreign relations
European Union countries -- Military policy
Keywords:Τρομοκρατία, Συρία, Μέση Ανατολή, Αμυντική πολιτική, Διεθνείς σχέσεις, Στρατηγική
ISIL, Middle East, CSDP, European Union
Ημερομηνία Έκδοσης:2015
Εκδότης:Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Περίληψη:Η Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας αποτελεί το μόνο πεδίο πολιτικής που τα κράτη μέλη δεν έχουν εκχωρήσει ως αρμοδιότητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τις αποφάσεις να λαμβάνονται και να χαράσσονται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου ή του Συμβουλίου της ΕΕ, Σύνθεσης Εξωτερικών Υποθέσεων, κατά απόλυτη ομοφωνία των 28 κρατών μελών. Παράλληλα, αποτελεί το βασικό πεδίο διαρκών αντιπαραθέσεων, καθότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων είναι ιδιαίτερα μακρόχρονη και με έντονες αντιπαραθέσεις των μερών, καθώς πρόκειται για 28 διαφορετικές χώρες, με πλήρως ανομοιογενή στοιχεία οικονομίας, αμυντικών δυνάμεων, προτεραιότητες σε επίπεδο εθνικής στρατηγικής, διαφορετικούς παραδοσιακούς συμμάχους και εθνικά συμφέροντα. Η ιδιαιτερότητα της πολιτικής αυτής, και ιδίως της Κοινής Πολιτικής Άμυνας και Ασφάλειας, η οποία και αναπτύσσεται στην παρούσα μελέτη, καταδεικνύεται όταν η διεθνής κοινότητα έρχεται αντιμέτωπη με μια επείγουσα κατάσταση και κρίση που απαιτεί άμεση διευθέτηση ή εξομάλυνση, όπου τα 28 αυτά κράτη καλούνται να λάβουν άμεσα μια ενιαία και συνεκτική απόφαση. Στην περίπτωση του ISIL/Da’esh, όπως καταδεικνύεται και από την πορεία της παρούσας έρευνας, η ΕΕ έχει προχωρήσει σε πολλαπλές διακηρύξεις, κείμενα, Εκθέσεις και γνωμοδοτήσεις, χωρίς όμως επί της ουσίας να διαχειρίζεται με αποφασιστικότητα την κρίση που απειλεί άμεσα πλέον την υπόστασή της, καθώς μέλη της τρομοκρατικής αυτής, οργάνωσης, έχουν επιχειρήσει χτυπήματα σε ευρωπαϊκό έδαφος αλλά και έχουν παρεισφρήσει παρανόμως μαζί με τα μεγάλα προσφυγικά και μεταναστευτικά κύματα πληθυσμών του φετινού καλοκαιριού. Η περίπτωση του ISIL/Da’esh αποτελεί μια εκ των πολλών που έχουν απασχολήσει και προκαλέσει κατά καιρούς την ευρωπαϊκή άμυνα, δημιουργώντας το καίριο ερώτημα εάν τελικά η ΚΠΑΑ, όπως έχει δομηθεί σήμερα και στο βαθμό που έχει προχωρήσει το οικοδόμημα, έχει μέλλον ως πολιτική, βιωσιμότητα και προοπτική να μετασχηματισθεί σε μια μορφή ομοσπονδίας ή να παραμείνει μια διακυβερνητική πολιτική, όπου τα κράτη μέλη θα πασχίζουν διαρκώς να λαμβάνουν αργόσυρτα αποφάσεις και να αναμένουν το ΝΑΤΟ ή τις ΗΠΑ να επέμβουν προκειμένου να διαχειριστούν τα «του οίκου» τους. Ομολογουμένως, η παρούσα μελέτη ξεκίνησε φιλόδοξα στοχεύοντας να καταδείξει, αναλύοντας το θεσμικό πλαίσιο, τον τρόπο λήψης αποφάσεων και λειτουργίας της ΚΠΑΑ, σε συνδυασμό με την ανάλυση του φαινομένου του ISIL/Da’esh και της δράσης της διεθνούς κοινότητας, βασιζόμενη σε θεωρίες διεθνών σχέσεων και ολοκλήρωσης, πως η ΚΠΑΑ έχει μέλλον και πιθανότητες εμβάθυνσης, καταλήγοντας στο υπέρτατο διακύβευμα της πολιτική ενοποίησης. Μελετώντας όμως περαιτέρω και εμβαθύνοντας στις πολιτικές, τον τρόπο λήψης αποφάσεων αλλά και παλαιότερες περιπτώσεις όμοιας επιτακτικότητας, αποδεικνύεται στο τέλος του κειμένου πως ρεαλιστικά διακρίνοντας τις τάσεις και τους συσχετισμούς, η ΚΠΑΑ δεν θα μπορέσει να αποτελέσει άλλη μια πολιτική στην απόλυτη αρμοδιότητα της Ένωσης και ενός υπερ-υπουργείου Άμυνας ή Ευρωπαϊκής Ασφάλειας. Αυτό που μπορεί, όμως, να δώσει ιδιαίτερη βιωσιμότητα, αποδοτικότητα και να εξελίξει την ΚΠΑΑ είναι η εμβάθυνση της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών, με δημιουργία κινήτρων για τη συμμετοχή τους στην ΚΠΑΑ και θέασής της ως μια πολιτική προτεραιότητα των κρατών μελών στην ΕΕ, από την οποία μπορεί να ωφεληθεί ακόμα και η οικονομία τους, αναφερόμενοι στην Αμυντική Βιομηχανία και τη διευρυμένη χρήση εργαλείων όπως η Ενισχυμένη Συνεργασία και η μέθοδος Pooling and Sharing.
Abstract:The Common Foreign and Security Policy is the only policy area where Member States have maintained as competence of their jurisdiction and the European Union', while decisions are taken and plotted within the European Council or Council of EU Composition of Foreign Affairs, in absolute unanimity of the 28 Member States. At the same time, it is the main field of standing conflicts, as the decision-making process is very long and slow, with heated debates between the parties, as EU consists of 28 different member states, with fully mixed economic data, defense forces, priorities at the national strategy level, severe traditional allies and national interests. The peculiarity of this policy, and in particular the Common Security and Defence Policy, which is developed in this study, demonstrated when the international community is confronted with an emergency situation and an ongoing crisis requiring immediate settlement or normalization, where the 28 member States need to immediately take a single and coherent decision. In the case of ISIL / Da'esh, as demonstrated by the course of the current research composed, the EU has proceeded in several declarations, documents, reports and opinions, but on the merits to manage firmly the crisis that threatens its existence no longer directly , as well members of this terrorist organization, have attempted hits on European territory and have illegally intruded with large refugee and migratory populations waves this summer. The case of ISIL / Da'esh is one of many that have caused concern and occasionally European defense, creating the key question that mainly concerns the CSDP, as constructed today and to the extent that has moved the structuring, has a future as a political area, viability and potential to transform itself, within the framework of the EU structure, into a form of federation or remain an intergovernmental policy, where Member States will constantly strive to take decisions and endlessly expect NATO or the US to intervene in order to manage "EU' house" issues. Admittedly, this study began ambitiously aiming to demonstrate by analyzing the institutional framework, the decision-making and operating the CSDP, in conjunction with the analysis of the phenomenon of ISIL / Da'esh and action of the international community, based on theories of international relations and integration, that CSDP has a future and potentials of deepening accordingly, resulting in the ultimate stakes of integration policy. But studying further on the political context, the decision-making procedures and past incidences with similar urgency as nowadays posses ISIL/ Da'esh, it turns out at the end of the thesis that realistically discerning trends and correlations, the CSDP will not be able to serve another policy to the absolute competence of the Union and a super-Ministry of Defence and European Security. What can, however, pay close viability, efficiency and develop the CSDP is to deepen the cooperation between Member States, creating incentives for their participation in the CSDP and become a policy priority of the Member States in the EU, which can promote and support even their economy, referring to the defense industry, and expanded use of tools such as the Enhanced Cooperation and method Pooling and Sharing.
Περιγραφή:Διπλωματική εργασία - Πάντειο Πανεπιστήμιο. Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, ΠΜΣ, κατεύθυνση Διεθνείς Σχέσεις και Στρατηγικές Σπουδές, 2015
Περιγραφή:Βιβλιογραφία: σ. 99-134
 
 
Αρχεία σε Αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Τύπος
12PMS_DIE_EUR_SPO_PapadakiDe.pdf application/pdf
 
FedoraCommons OAI Βιβλιοθήκη - Υπηρεσία Πληροφόρησης, Πάντειον Πανεπιστήμιο